Zdroj: BBSK
Vláda Slovenskej republiky na svojom dnešnom rokovaní schválila 5 miliónov eur na sanáciu živlom poškodeného úseku cesty II/531 medzi Muráňom a Prednou Horou.
Banskobystrický samosprávny kraj je za túto pomoc vďačný, hoci nie je zrejmé, na základe akého kľúča vláda dospela práve k tejto sume a prečo ponechala ťarchu zvyšných 2,5 milióna eur na pleciach samosprávneho kraja a jeho obyvateľov.
Táto suma je výrazne nižšia ako tá, ktorú premiér Igor Matovič, minister financií Eduard Heger a riaditeľ Útvaru hodnoty za peniaze Štefan Kišš verejne komunikovali na tlačovej konferencii 1. októbra a následne v tlačovom vyhlásení Úradu vlády:
„Na žiadosť premiéra dostal tento projekt na posúdenie Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP), pričom štát položil otázku, aká je najlepšia cena. Podľa riaditeľa útvaru Štefana Kišša sa najlepšia cena na tento úsek bude s najväčšou pravdepodobnosťou blížiť k 8 miliónom eur (bez DPH, teda 9 miliónov vrátane DPH, pozn.).“
V liste, ktorý minister financií zaslal Banskobystrickému samosprávnemu kraju 6. októbra a v ktorom mu dáva zelenú na zazmluvnenie zhotoviteľa sa uvádza: „Po ukončení validačného procesu ministerstvo financií pristúpi k príprave materiálu na rokovanie vlády SR, ktorého predmetom bude schválenie uvoľnenia dotácie Banskobystrickému samosprávnemu kraju na uvedený účel do sumy 9 mil. eur.“
Následne 15. októbra zverejnilo ministerstvo financií informáciu, že disponuje siedmimi cenovými ponukami od možných zhotoviteľov, ktoré sa pohybujú v rozmedzí „od 4,9 až po 9,6 milióna eur s DPH.“
Banskobystrický samosprávny kraj v súlade s týmito informáciami zazmluvnil ako zhotoviteľa spoločnosť Skanska SK a vyrokoval cenu 7,5 milióna eur s DPH – teda dodržal všetky odporúčania vlády, ministerstva i Útvaru hodnoty za peniaze a postupoval s ohľadom na hospodárnosť pri narábaní s verejnými prostriedkami i kvalitu a rýchlosť rekonštrukčných prác.
Župa rokovala aj s dodávateľmi, ktorých ponuky sa pohybovali na úrovni 6 miliónov eur, bola však nútená ich po odbornom zvážení vylúčiť, nakoľko nezahŕňali niektoré kritické vodozádržné práce, s ktorými projekt počíta.
Banskobystrický samosprávny kraj postupoval v celom procese transparentne a vláde, ministerstvám i Útvaru hodnoty za peniaze poskytol maximálnu súčinnosť. Urobil tak v dobrej viere a napriek tomu, že procesy posudzovania začiatok prác zdržali o viac ako dva týždne v porovnaní so situáciou, kedy by kraj okamžite po odovzdaní projektu zazmluvnil zhotoviteľa a ten začal práce realizovať.
Otázka, na základe čoho vláda dospela k sume 5 miliónov eur, je preto viac než na mieste. Zvyšného 2,5 milióna eur bude Banskobystrický samosprávny kraj musieť financovať z úveru, ktorý poslanci pôvodne schválili za účelom rozvoja kraja. Stane sa tak na úkor investícií do dlhodobo poddimenzovaných ciest II. a III. triedy či do zariadení sociálnych služieb.